Safari - Reisverslag uit Marombosa, Tanzania van Gaby Platenkamp - WaarBenJij.nu Safari - Reisverslag uit Marombosa, Tanzania van Gaby Platenkamp - WaarBenJij.nu

Safari

Blijf op de hoogte en volg Gaby

20 Oktober 2014 | Tanzania, Marombosa

Met 7 mensen uit ons huis, een kok (Ken, spreekt geen Engels maar kan wel heerlijke soep maken) en een gids (tjewi, heeft 3 vrouwen en zijn 4e vrouw word een blanke; dag tjewi leuk je gekend te hebben!) zijn we vrijdagochtend vertrokken om aan onze 4daagse safari te beginnen!

Op naar lake manyara om daar te beginnen.. Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten van de safari, maar dit... Het is net alsof je naar animal planet zit te kijken, het enige dat ontbreekt is het icoontje van het programma rechtsbovenin je scherm! Alleen al in dit safarigebied onwijs veel gezien, het mooiste moment was toen we onderweg terug waren omdat het park ging sluiten maar de weg gebarricadeerd werd door een kudde olifanten.. Geen probleem, we wachten wel even tot ze de weg vrij gemaakt hebben voor ons! Eigenaren van het park chagrijnig omdat we te laat waren.. Wat verwachten ze dat je met die jeep over een kudde olifanten gaat rijden, kan zeker allemaal in Afrika..

Na een tocht van 2,5uur over onverharde wegen waardoor je een gratis Afrikaanse massage krijgt (wel een hardhandige massage want we zitten beide onder de blauwe plekken nu). Een kudde giraffen die je onderweg tegen komt en waar je gewoon even doorheen rijd. Gingen we naar een massaivillage, nou ik zat echt even in het programma 'groeten uit de rimboe' en voor een moment verlangde ik naar de 'groeten terug' aflevering! Hoe die mensen daar leven, ongelooflijk.. Gewikkeld in doeken, huisjes van stront en modder, een man kan zoveel vrouwen hebben als ie wilt, het enige wat ontbrak was een filmploeg en we waren live met groeten uit de rimboe!

Toen kwamen we aan in Serengeti, wat een oneindige oppervlakte aan droge grond en oneindig veel dieren, echt prachtig! We hebben hier zo onwijs veel dieren in hun omgeving zien leven, eten en jagen.. Ik dacht dat safaripark Beekse bergen leuk was, maar dat is hier niks bij! We mochten van geluk spreken dat we 4 dieren van de big five al gezien hadden in 1 dag!! De vijfde leeft niet in Serengeti en moesten we dus op wachten tot de volgende dag!
In Serengeti gingen we ook daadwerkelijk tussen de dieren slapen.. De mensen die mij een beetje kennen: tent, dieren, vieze wc& douche, slapen, Gaby.. Alles aan dat rijtje klopt gewoon niet en gaat al helemaal niet samen! Moest je verdorie die tent ook nog zelf opzetten, met grote ogen heb ik staan kijken hoe dat er aan toe gaat om de volgende avond te kunnen bewijzen dat ik het weldegelijk kan!
Overdag is het allemaal leuk die wilde beesten zien jagen op elkaar, circle of life.. Maar 's nachts, wat een drama! Moet je je voorstellen dat je in je tentje ligt.. Het gelach van de hyena's op nog geen 5meter afstand kan horen, het gebrul van een leeuw dat daar overheen komt en de ademhaling van de hyena kunt horen.. Het enige dat Jael en ik konden uitbrengen was 'motherfucking animals' en we hebben geen oog meer dicht gedaan!
Op een gegeven moment raakte we wel even in paniek, er was een geluid dat we niet konden plaatsen.. Het begon zacht, ging steeds harder.. Het leek alsof het steeds dichtbij komt, met onze adem in lagen we te luisteren naar het geluid dat richting onze tent kwam, ineens stopte het.. Iemand begint te niezen, vervolgens gaat het geluid weer net zo hard verder.. BEDANKT BUURVROUW IN DE TENT NAAST ONS DAT U ZO SNURKT!!
Die achtergrondgeluiden was al erg genoeg, kwam daar nog eens bij dat mijn maag het safarivoedsel niet kon verdragen.. Zat ik in die tent, met die beesten op nog geen paar meter afstand me eigen doggybag te vullen! En er was nog zo gezegd dat je geen eten mee mocht nemen je tent in... Oeps, ik heb hier ook niet voor gekozen, sorry hoor.. Jael, opnieuw mijn held! Is samen met onze andere tentgenote eruit gegaan om de doggybag bij het afval te zetten om vervolgens te luisteren naar de hyena die ermee aan de haal ging.. Wat een smerig en wat een eng idee allemaal maar..

Volgende ochtend waren we allemaal gesloopt.. Onderweg naar de ngorogoro krater.. Op naar ons volgende avontuur en naar het laatste dier van de big five! Onderweg kwamen we een massai jongen tegen, met 2 ezeltjes was ie 2 dagen aan het lopen om bloemen te kopen.. Ik snap er niks van, voor die thuis komt hebben die bloemen al het loodje gelegd! Maar gelukkig zijn er hier veel bloemen die je kan eten, hij zal vast niet 2 dagen lopen om bloemen in een vaasje te kunnen zetten als decoratie...

Aangekomen in de Ngorogoro krater heb ik mezelf toch echt bewezen en met m'n hoed op als een echte avonturier heb ik de tent opgezet! Op 2000meter hoogte bevond zich het kamp waar we sliepen, verdorie een partij koud! We lagen gemummificeerd in onze tent om het enigszins warm te hebben! Er stonden zo belachelijk veel tenten dat we die van ons herkenden aan de hoop olifantenpoep die ernaast lag.. Leuk herkenningspunt, ook fijn te bedenken dat er een olifant op de plek naast je tent heeft staan poepen dezelfde dag of de dag ervoor... Slaap lekker! Waarschijnlijk was ik zo moe van de nacht ervoor (en/of de tent opzetten) dat ik als een roos heb geslapen en geen dieren heb gehoord!
De volgende dag gingen de 2000m naar beneden, de krater in! Opzoek naar de neushoorn, de laatste die we nog van de big five moesten zien! De neushoorn gezien, weliswaar van een kilometer afstand.. Maar als echte safariganger pakte ik m'n verrekijker en heb haar mogen bewonderen! Ik zeg haar want ze had ook nog een klein neushoorntje bij d'r !
Hartstikke leuk al die dieren zo dichtbij, maar ook ik heb mijn grenzen.. Het moment dat er twee babyleeuwtjes onder onze auto zaten en niet meer van plan waren om weg te gaan was ik het wel even zat met die safari, wie weet hoe lang zoiets gaat duren! En je mag geen geluid maken want straks valt ie moeder je aan of wat dan ook.. Jeetje, welke leeuw bedenkt het dan ook onder een auto te gaan liggen? Zoek een boom om in die schaduw te liggen! Na 10min, wat heen en weer rijden met de auto, 6auto's om ons heen in spanning afwachtend hoe dit ging aflopen zijn de leeuwtjes terug gerent naar mama!
Super mooie plek gevonden om te lunchen.. Uitzicht op het water waar alle nijlpaarden in liggen, rotsen om op te zitten kortom: perfect! Tenminste.. Zo leek het! Tot het moment dat we onze lunchbox opende, onwijs veel vogels!! Die kleintjes, prima.. Kan ik hebben! Maar zodra onze gids zei dat we onze kip moesten opruimen, wist ik dat het een serieuze zaak aan het worden was.. Ineens dook er een vogel naar beneden, recht op ons af.. roofvogels die azen op je kip, het is nu echt serieus! 5 meiden, eten en roofvogels.. Gevolgd door gegil en een beeld dat eruit moet hebben gezien als een kudde olifanten dat naar de auto rende.. Geweldige afsluiter van de safari, achteraf tenminste, op het moment zelf konden we allemaal wel janken!

  • 26 Oktober 2014 - 07:36

    Kelly:

    Hoi lieve schat,

    Vol bewondering lees ik elke keer je blog, zo onwerkelijk dat jij degene bent die daar is!
    Af en toe heb ik gewoon het idee dat ik een boek aan het lezen ben.
    Maar wat een ongelofelijke mooie maar ook trieste dingen komen jullie tegen zeg pfff....! Maar ben ook erg blij om te zien dat jullie zo veel lol hebben en zoveel mooie spannende en grens verleggende dingen ondernemen.
    En idd wat je zegt Gaby en vieze wc,insecten in een tentje zonder enige regelmaat luxe of wat dan ook petje af moppie! 1 ding weet ik zeker jij komt als een ander mens terug met een hele hoop ervaringen rijker!

    Lieverd doe Jael de groetjes ben blij om te horen dat jullie zoveel steun aan elkaar hebben.
    Zorg goed voor jezelf en elkaar.

    Ik hou van je dikke kus en knuffel van ons 4-en
    En een extra dikke van Casey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gaby

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 15700

Voorgaande reizen:

25 September 2014 - 21 December 2014

Mama Afrika

Landen bezocht: