Afrikaans wandelen! - Reisverslag uit Marombosa, Tanzania van Gaby Platenkamp - WaarBenJij.nu Afrikaans wandelen! - Reisverslag uit Marombosa, Tanzania van Gaby Platenkamp - WaarBenJij.nu

Afrikaans wandelen!

Blijf op de hoogte en volg Gaby

20 December 2014 | Tanzania, Marombosa

Nou.. De tijd van praten over Kilimanjaro is veranderd in daadwerkelijk actie ondernemen, bergschoenen uit de tas en we gaan het hoger op zoeken!

We werden opgehaald door mussa, 1 van onze gidsen die ons vanaf het eerste moment beloofde ons naar de top van de Kilimanjaro te brengen! Dat zijn nog eens beloftes die je waar moet maken meneer!

Het avontuur begon geweldig.. Regen, regen en nog meer regen! Gelukkig hield het niet op bij 1 dag regen, van de 6 dagen hebben we 4 dagen regen gehad! Alsof wandelen zonder regen op een berg van bijna 6000m hoog nog niet zwaar genoeg is!! Het had ook wel weer iets heel gaafs, we hebben verschillende modderstromen moeten oversteken, alles was super glad en enorme watervallen gedurende onze wandeltochten! Zelfs onze gidsen hadden dit nog nooit gezien, en voor gidsen die 3x per maand naar de top lopen zegt dat toch wel heel wat!

Nog veel verrassender zijn de mensen die onze spullen naar boven dragen.. Alles op hun hoofd en maar wandelen, alsof het niks is! Onbegrijpelijk hoe zij dat doen.. Ik had het al zwaar met me nordik walking sticks als oud omaatje om mijzelf in balans te houden, laat staan met 20kg op m'n hoofd aan tenten, matrasjes, kookstellen etc. etc.!

Jael en ik werden de baby's van de groep genoemd omdat we de jongste en de kleinste waren! Maar deze baby's hebben even bewezen geen huilbabys te zijn aangezien we toch eventjes, weliswaar pole pole(langzaam, zeggen de gidsen 80x op een dag) naar de top gelopen!

Het moment dat het echt zwaar was, was het laatste stuk naar de top! Om 00:00 vertrokken we vanaf het kamp.. Gekleed in onze wintersport outfit met onze hoofdlamp op waren we er klaar voor! Tenminste, dan dachten we.. Tot we zagen dat het werkelijk waar recht omhoog ging, toen wisten we dat het een lange zware wandeling zou gaan worden! Ons vermoeden werd bevestigd.. Lang en zwaar was de wandeling! Rond 10:00 kwamen we aan bij het hoogte punt van de Kilimanjaro! Moe, maar voldaan! Zo'n gelukkig moment, en dat vertrekt als sneeuw voor de zon wanneer je beseft dat er nog een lange weg naar beneden staat te wachten! Aangekomen in het kamp na 14 uur wandelen konden we wat eten en 2uurtjes slapen om vervolgens verder af te dalen! De nachten waren koud, in de tent, op een matje dat half nat was van de regen sliepen we met al onze kleding aan.. Althans de kleding die niet nat geregend was!

Eenmaal aangekomen beneden, richting het hotel konden we niet wachten om te douchen! Eindelijk na 6 dagen ijskoude babydoekjes, een warme douche! Wat kan een mens zich daar op verheugen zeg!

Het was een geweldige ervaring waarin ik mezelf en ik denk daarmee veel anderen heb verbaasd! Maar ik zeg ook: 1 keer, nooit meer!