Zanzibar - Reisverslag uit Marombosa, Tanzania van Gaby Platenkamp - WaarBenJij.nu Zanzibar - Reisverslag uit Marombosa, Tanzania van Gaby Platenkamp - WaarBenJij.nu

Zanzibar

Blijf op de hoogte en volg Gaby

11 November 2014 | Tanzania, Marombosa

Ons weekje vakantie ging dan echt beginnen! Even weg van het ziekenhuis, weg van alle indrukken en van alle gebeurtenissen. Gedachten verzetten en genieten van het moois dat Afrika te bieden heeft: ZANZIBAR!!

Je zou denken vakantie, ontspannen.. Ja als je eenmaal op Zanzibar bent, de vlucht erheen is alles behalve ontspannen. Ik ben al zo'n held als het om vliegen gaat, maar als je ziet dat je vliegtuigje in je achtertuin zou passen en je naast de piloot kan zitten kan je me weg brengen. Op het moment dat we aanstalten maakte om te vertrekken, trok ik natuurlijk helemaal wit weg. Toen het vliegtuig vol in de ankers ging, de piloot z'n koptelefoon afzette en z'n telefoon op nam trok ik het niet meer.. Ik moest lachen om alles wat er gebeurde maar tegelijkertijd kon ik wel janken en mijzelf voor me kop slaan waar ik aan begonnen was! Wat een ontspannen weekje vakantie moest zijn begon met 2uur stress! Nadat de piloot z'n vrouw had verteld dat ie met eten thuis zou zijn kon de vlucht beginnen. Ik heb m'n ogen dicht gedaan en gehoopt dat ik weer met beide benen op de grond zou staan, na de nodige turbulentie gebeurde dat ook.. Waarschijnlijk als ik het niet zo vies had gevonden had ik de grond gekust bij aankomst!

Toen we in ons hotel (jambo guesthouse, stone town) aan kwamen voelde ik me een prinsesje, de roze hotelkamer, hemelbedden waar de klamboe aan is opgehangen.. Dit was de andere kant van Afrika! De volgende ochtend zijn we naar de Spa gegaan. Lekker de LINDA gelezen, ik voelde me heel even in de westerse wereld. Jael en Siobhan gingen beide voor de spice Zanzibar scrub en ik ging voor de coffee and cinnamon. Zij hadden beide genoeg spices gezien, geroken en gevoeld voor de rest van Zanzibar want ze hadden beide een allergische reactie over hun hele lichaam!

Het moment dat Jael en ik aankwamen op een local party kon ik m'n ogen niet geloven.. In het begin was het zoeken naar een plekje waar je niet teveel opvalt (ja lieve ouders, we hebben geluisterd!) de enige mzungu (blanken) op het hele feest en dan ook nog blond haar en blauwe ogen en niet 1 maar 2.. Vanaf een tafeltje met een cocktail hebben we gekeken hoe de mensen die net uit de moskee kwamen, volledig in klederdracht (mannen in jurken en hoedjes op) stonden te dansen op 'give me everything tonight, we might not get tomorrow'. Handjes in de lucht en gaan!
Het moment dat we terug kwamen bij het hotel en de deur op slot zat knepen we hem wel eventjes.. Sta je dan midden in stone town (waar je als blanke in het donker absoluut niet alleen over straat mag) voor een dichte deur.. Op het moment dat we Siobhan (die lag te slapen in onze kamer) wilden bellen ging de deur langzaam een klein stukje open. Een klein Afrikaans mannetje gewikkeld in doeken en dichtgeknepen slaperige oogjes deed open en het enige wat ie uitbracht was 'roomnumba'. Die arme man z'n nachtrust verstoord, de blonde dollies gaan ook weer eens een avondje op stap!

Het rock restaurant, een restaurant op een rots midden in de helder blauwe oceaan. Erheen met een boot en lopend terug omdat het water volledig is terug getrokken. Een prachtige omgeving, lijkt wel alsof je je in een sprookje bevind. De schaduw van de palmbomen op het helderwitte zand dat overloopt in felblauw helder water.. Werkelijk prachtig om daar te eten, de volle maan die een pad achter laat in het water en daarmee het eten op je bord verlicht... Ongelooflijk!

We zijn ook op zoek gegaan naar de reuzenschildpadden, op zoek gaan is een groot woord want er is 1 eiland vol met die beesten. Op naar 'prison island'! Uitgerekend op het moment dat wij hun territorium binnen traden besloot een mannetje boven op een vrouwtje te duiken. Nou dat is geen liefde bedrijven hoor, het geluid van die schilden die keihard over elkaar heen gaan, dat mannetje die oergeluiden maakt.. Je gelooft je ogen niet! Ergste was nog toen we zagen dat het mannetje 129 jaar was, die oude bok wist wel wat ie wilde! Vrouwtje was nog maar 5... Arm ding, in schildpaddenland maakt leeftijd schijnbaar niks uit en is dat niet illegaal.

Na prison island hebben we stone town verlaten en zijn we naar het noorden van Zanzibar vertrokken (Kendwa). Gekenmerkt door de witte stranden, het heldere water, prachtige zonsondergangen, kokospalmen en de fullmoonparty!!
Een paar dagen: zon, zee, strand en ik voelde me herboren. Wat was dat heerlijk. Wat snorkelen, wat eten, beetje slapen, boekje lezen.. Voelde echt als een vakantie! Alleen werd die vakantie regelmatig verstoord door 'choose me madame' (een Afrikaan die probeert 'excuse me' te zeggen), 'coconuttiedrinkie' hij danst en hij zingt hij doet alles om je een kokosnoot aan te smeren maar dat maakt het ook wel weer heel grappig! In heel Zanzibar vergeet je gewoon dat je in een deel van Afrika bent.. Het is net een exotisch oord..

Doordat ik natuurlijk niet meer gewend was aan de luxe van een exotisch oord is zowel mijn lichaam als dat van Jael in protest gegaan.. De airconditioning is ons teveel geworden en hebben allebei een vervelend hoesje (nee, nee, geen ebola)... Hopelijk gaat dit snel over en kunnen we weer aan de slag in het ziekenhuis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gaby

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 15658

Voorgaande reizen:

25 September 2014 - 21 December 2014

Mama Afrika

Landen bezocht: