Nieuwe ronde, nieuwe kansen! - Reisverslag uit Marombosa, Tanzania van Gaby Platenkamp - WaarBenJij.nu Nieuwe ronde, nieuwe kansen! - Reisverslag uit Marombosa, Tanzania van Gaby Platenkamp - WaarBenJij.nu

Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Blijf op de hoogte en volg Gaby

08 Oktober 2014 | Tanzania, Marombosa

Na een prachtig weekend begint dan toch echt weer het werken.. Een nieuwe week, een nieuw begin en met frisse moed er tegen aan!

We begonnen met een rondje langs alle bedden waarin de verpleegkundige bespreken hoe het met de patiënten gaat. Dit rondje doen ze letterlijk, ze gaan bij elk bed langs en praten dan over de patiënt, weliswaar in het bijzijn van de rest van de kamer. Privacy kennen ze hier totaal niet, your place is my place, met die mentaliteit leven ze hier.
Na dat rondje gingen we opnieuw de bedkastjes schoon maken.. Althans het sopdoekje dat ik moest gebruiken zat onder het bloed, dus schoonmaken wil ik het niet echt noemen. Wil het eerder bacteriën verspreiden noemen. Handschoenen aan, verstand op nul, ademend dood mijn mond heb ik dat schoonmaakdoekje uitgespoeld.. Wat een lucht kwam daar vanaf zeg. Het leek ook wel alsof ze het hele weekend niks gedaan hadden, de kastjes waren zo ontzettend smerig!

Verder hebben we deze week wat nuttige rotklusjes gedaan.. Het voelt toch weer alsof je even terug bent als stagiaire. Alle kleding van de operaties en de lakens etc. word allemaal met de hand gewassen, vervolgens buiten te drogen gehangen en daarna op een stapel gegooid wachtend tot iemand het gaat opvouwen. Alles was nog steeds zo vies, al dat bloed krijg je er niet meer uit.
Daarnaast hebben we steriele gazen gemaakt voor de operatiekamer. Ja, je leest het goed.. We hebben het zelf gemaakt! Niks word hier aangeleverd per gaasje in een steriele verpakking. Het is gewoon een grote rol gaas, deze rol je om een boek heen zodat je de goede maat hebt, knip je vervolgens los (dat knippen gaat nog niet zo makkelijk met een botte schaar, Jael heeft er zelfs een blaar van!), dan begint het vouwen. Het vouwen van de gazen moet nog op een speciale manier, ze willen namelijk niet dat de knipranden zichtbaar zijn.. Na het vouwen worden de gazen in een grote ijzeren ton gedaan waarin ze steriel gemaakt worden.

Op dins- en donderdagen wordt er aan de HIV screening gewerkt. De mensen komen op consult bij de arts en verpleegkundige om te kijken hoe het met ze gaat en mogelijk worden er medicatie aanpassingen gedaan. We hebben ons steentje bijgedragen door alle dossiers van de patiënten die op consult komen op te zoeken en te overhandigen aan de arts, verder hebben we de patiënten gewogen. Een hele happening want iedereen probeert alles mee op die weegschaal te krijgen om voor wat extra gewicht te zorgen!
Je zou denken, tenminste als je in Nederland bent: die patientendossiers opzoeken is toch niet zoveel werk.. Nou, welkom in Afrika! Hier is het echt verdomd veel werk.. Kasten vol dossiers, geordend op nummers &allemaal moeilijke Afrikaanse namen hebben die mensen! Maar... Na wat oefenen hadden we de slag te pakken!

Verder hebben we deze week ook voor het eerst onze eigen was gedaan ipv de mama's hier te betalen ervoor. Poe Poe... Geen wasmachines, alles met de hand &alleen koud water! 2 tonnen, 1 met wasmiddel en de ander om uit te spoelen.. Aardig wat werk als je zo verwend bent een machine te hebben!

We zijn ook op de markt geweest.. Nou nou.. Wat een opgave! Lijkt wel koninginnedag.. Iedereen die z'n spullen verkoopt op kleedjes! Al die mensen proberen je hun spullen aan te smeren op elke mogelijke manier, wat een vermoeiende dagbesteding is dat!

• 12 Oktober 2014 - 12:04

Jolanda:

hoi moppies

jullie zijn goed bezig .
    fijn om te zien dat jullie er nu om kunnen lachen.
    dikke knuffel jullie mama in nederland